"Podejrzany"

2010-04-14
 
 
 Edit Post
Można powiedzieć, że spotkanie z najnowszym polskojęzycznym (oryginał pochodzi z roku 2000) wydaniem Lee Childa „Podejrzany” (The Visitor) zawdzięczam przypadkowi i poniekąd spostrzegawczości. Dzierżąc w dłoni nowego Koontza stałem przy kasie w empiku, kiedy moją uwagę zwrócił jakiś nieporządek na półce zajmowanej od dość dawna przez prozę Childa. Nowy Reacher!

Niezmiennie Lee Child nie cacka się i serwuje nam wartką akcję już od pierwszych kart powieści. Jack Reacher stołując się w miłej włoskiej restauracji, gdzieś w Nowym Jorku, staje się mimowolnym świadkiem próby wymuszenia haraczu. Postępując zgodnie ze swoim kodeksem moralnym postanawia wymierzyć sprawiedliwość na własną rękę. Nie niepokojony przez nikogo wraca do domu (tak, Reacher ma dom), gdzie zostaje zatrzymany przez FBI. Powodem zatrzymania nie jest uwikłanie się w wojny gangów, a podejrzenie o morderstwo. Otóż okazuje się, że podczas swojej trzynastoletniej służby w żandarmerii Jack poznał dwie kobiety – sierżant Amy Callan i porucznik Caroline Cook. Obie były ofiarami molestowania seksualnego podczas służby w amii, obie z niej odeszły. A teraz obie nie żyją. FBI podejrzewa, że sprawcą jest seryjny morderca, a Reacher doskonal pasuje do profilu psychologicznego opracowanego przez członkinię zespołu dochodzeniowego Julię Lamarr. Miast usłyszeć zarzuty w sprawie Jack zostaje zmuszony do pomocy w schwytaniu sprawcy. Jego wieloletnie doświadczenie podpowiada mu zupełnie inny motyw popełnienia zbrodni niż sugeruje to zespół FBI. Wszystko zaczyna się gmatwać kiedy ginie kolejna kobieta.

Ta powieść różni się nieco od innych poświęconych temu charakterystycznemu bohaterowi - zdecydowanie bardziej zasługuje na miano kryminału niż akcji, jakimi były inne dokonania Childa. Autor niezmiennie, tak charakterystycznie dla siebie, lekko prowadzi wartką akcję okraszając ją inteligentnym, ciętym humorem oraz wieloma technicznymi ciekawostkami. Kreacja bohaterów, ich przemyślenia, niedopowiedzenia, myśli mordercy, fałszywe tropy podane są w znakomity sposób, który niemal zmusza czytelnika do prowadzenia śledztwa wraz z Reacherem i towarzyszącą mu agentką Harper.

Jestem zagorzałym fanem prozy Lee Childa, więc mój osąd jest tym bardziej subiektywny. Niemniej pewien jestem, że każdy fan akcji/sensacji/kryminału/zagadek będzie usatysfakcjonowany ta powieścią. Stąd uważam "Podejrzanego" za pozycję interesującą.

Wydawnictwo: ALBATROS
Rok wydania: 2010
Oprawa: Miękka
Format: 12.0x19.5cm
Język: polski
Ilość stron: 464
ISBN: 9788373599000
Tłumacz: Sokołowski Krzysztof
 
 
opinie: 4 Prześlij komentarz

Jestem w połowie i jest wspaniale. Faktycznie, jest troszkę inaczej, ale nadal wspaniale. Reacher rules :)

Mam nadzieję że Drago skończy do piątku i też będę mogła się przekonać:)

spokojnie Aniu, wszystko pod kontrolą. Zostało mi sto stron i dużo czasu. Nie zrobiłbym Ci takiego świństwa :)

Skończyłem. I przyznam, że jestem zawiedziony trochę, bo tak mniej więcej od połowy byłem pewien tego, kto jest "czarnym charakterem".Wcześniej u Childa mi się to nie zdarzało. Fakt, w pewnym momencie troszkę zacząłem wątpić we własne domysły - autorowi udało się mnie zmylić, jednak nie do końca. Co nie zmienia faktu, że książka świetna, choć , tak jak napisał Wesyr, inna. Bardziej detektywistyczna i Reacher ma dużo więcej problemów, niż w poprzednich...Nie ma też mooich ulubionych standardowych kilku zdań na sam koniec, odnoszących się do przyszłości Jacka. No, ale w końcu jest przecież inna. Polecam i tym, którzy jeszcze z Jackiem nie mieli przyjemności ( choć zaznaczam, są lepsze książki o nim ) jak i tym, którzy mieli. Bo Reacher to jednak Reacher, jest jak narkotyk.

Related Posts with Thumbnails